Yüze yüze eğitim olmadığı için özel okullara ödenen para geri alınabilecek!
Pandemi nedeniyle ödemesini yaptıkları halde özel okullarda eğitim alamayan öğrenci velisi parasının iade edilmesini istedi. Okul yönetimi bu talebi reddince yasal yollara başvuran veli haklı bulundu. Tüketici Hakları Hakem Heyeti, yüz yüze eğitim alınamayan dönemin parasının veliye iade edilmesi gerektiğini belirtti.
Kayseri'de geçen dönemin eğitim-öğretim yılında Koronavirüs salgını nedeniyle yüz yüze eğitim göremeyen çocuğu için özel okula para yatıran Hamza Y., 9 bin lirasının iadesi için İl Tüketici Hakem Heyetine başvurdu.
Heyet, velinin talebini kısmen kabul ederek, 7 bin 579 lira 20 kuruşun tüketiciye iadesine karar verdi.
Kayseri'de yaşayan Hamza Y., geçen dönemki eğitim-öğretim yılında çocuğunu özel okula kaydettirdi.
OKUL ÜCRET İADESİ TALEBİNİ KABUL ETMEDİ
Hamza Y., çocuğunun okul ücretini peşin ödedi. Mart ayında Koronavirüs salgınının ortaya çıkmasının ardından, Hamza Y'nin çocuğu yüz yüze eğitim göremedi. Hamza Y. de 15 Mart 2020 tarihinden sonraki günler için ödediği ücretin tarafına iade edilmesini istedi. Özel okul ise, Mart ayından sonra uzaktan eğitim yapıldığı gerekçesiyle ücreti iade etmedi.
YASAL YOLLARA BAŞVURDU
Hamza Y., bunun üzerine 9 Eylül'de İl Tüketici Hakem Heyetine başvurdu. Hamza Y. başvurusunda, "15 Mart 2020 tarihinden sonraki günlerde okulların tatil edilmesinden dolayı okul ücretinin tarafıma iade edilmesini istiyorum" dedi. Şikayet edilen özel okul ise savunmasında, harcama yapılmayan yemek, doğalgaz, elektrik ve su gibi giderlerin gelecek yıl kayıt ücretinden mahsup edileceğini ifade ederek, şikayetin reddini talep etti. İl Tüketici Hakem Heyeti, yaptığı inceleme sonucunda, 9 bin liranın ödenmesini isteyen öğrenci velisinin talebini kısmen kabul ederek, okula gidilmeyen süreye karşılık gelen 7 bin 579 lira 20 kuruşun tüketiciye iadesine karar verdi. Hakem Heyeti gerekçeli kararında şu ifadelere yer verdi:
"Şikayet kanunlarına ve ilgili mevzuat hükümlerine göre dosya incelenmiştir. Dosyanın incelenme neticesinde tüketici ile şikayet edilen özel okul arasında kanunlarda belirtilen bir tip sözleşme bulunmamaktadır. Asgari şartları bulunduran şikayet konusu sözleşmede, tüketicinin belirli miktar ödemeyi yapacağı, şikayet edilen özel eğitim kurumunun ise usulüne uygun eğitim yerinde (okulda) tüketicinin belirttiği öğrenciye (yüz yüze) eğitim vereceği ifade edilmiştir. Sözleşme içerisinde, doğa olayları, salgın hastalık, 'mücbir sebep' gibi ifa imkansızlığı durumunda tarafların yükümlülükleri konusunda bir madde bulunmamaktadır. Bu nedenle genel hükümler çerçevesinde bir karar verilmesi gerekmektedir."
3 AYLIK BEDEL GERİ ALINABİLİR
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, Koronavirüs salgını sürecinde tüketicilerin önemli haklarının olduğunu belirterek, "Şu an eğitimde bir yasaklama yok. Yüz yüze eğitimden farklı olan uzaktan eğitim dönemine başvuruldu. Fakat burada şöyle bir durum var; bizim okula çocuğumuzu kaydederken yapmış olduğumuz sözleşme yüz yüze eğitimle ilgili. Sözleşmenin içerisinde uzaktan eğitim maddesi yok. Olağanüstü durum varsa da yok. Dolayısıyla yüz yüze eğitim verilmediği için geçen sezon itibarıyla tüketiciler bu 3 aylık bedeli geri alabilirler. Çünkü, yüz yüze eğitimle uzaktan eğitim arasında kıyaslanmayacak kadar fark var. Devletin yasakladığı dönem olduğu için yazılı bildirime de gerek yoktu. Fakat ücreti talep etmek anlamında yazılı bildirim yapmak gerekir" ifadelerini kullandı.